Programma Duurzaamheid, Milieu en afval
Financiën (* 1.000) | Jaarrekening 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2023 na wijziging | Jaarrekening 2023 |
---|---|---|---|---|
Lasten | 10.590 | 10.235 | 12.515 | 11.462 |
Baten | 9.564 | 9.499 | 11.205 | 10.450 |
Saldo | -1.026 | -736 | -1.310 | -1.012 |
Mutaties reserves | ||||
Stortingen in reserves | 52 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen uit reserves | 0 | 0 | 0 | 0 |
Per saldo mutaties reserves | -52 | 0 | 0 | 0 |
Saldo inclusief mutaties reserves | -1.078 | -736 | -1.310 | -1.012 |
Toelichting begroot na wijziging versus realisatie 2023
Specificatie verschil (x € 1.000):
Riolering | -8 |
---|---|
Afval | 4 |
Milieubeheer | 302 |
Voordelig verschil | 298 |
Voornaamste verschillen:
Riolering | ||
---|---|---|
De opbrengst rioolrecht wordt bij de begroting elk jaar op basis van een aantal aannames geraamd. Aannames worden gedaan voor een stijging van het aantal nieuwe huisaansluitingen en het aantal grootverbruikers. Er is een gering verschil van € 37.000 tussen de raming van de opbrengst en de werkelijke opbrengst. | 37.000 | |
Aan het taakveld riolering zijn in 2023 meer uren toegerekend dan begroot. Dit is voor een deel het gevolg van het verhelpen van storingen en klachten en voor ander deel het gevolg van uitbreiding formatie met betrekking tot watertaken. | -51.000 | |
Met het opstellen van het nieuwe waterplan is voor diverse onderzoekskosten een bedrag opgenomen. In werkelijkheid zijn de kosten veel lager uitgevallen doordat niet alles opgepakt is. Door gebrek aan capaciteit zijn niet alle onderzoeksprojecten opgepakt. Er zijn geen kosten gemaakt voor het opstellen van een verlegregeling (project verleggen kabels en leidingen) voordeel € 125.000. Er is geen onderzoek gedaan naar illegale lozingen voordeel € 25.000, er is geen afkoppelcoach voor bedrijventerreinen ingezet voordeel € 10.000, er is geen baggerplan opgesteld voordeel € 25.000, er is geen watersysteemanalyse opgesteld € 40.000, er is geen onderzoek gedaan naar blauwalg/kroosproblematiek voordeel € 10.000 geen externe advisering bij afkoppelplannen en geen onderzoekskosten HNO voordeel € 32.000. De niet uitgevoerde onderzoeken zullen op een later moment als nog gedaan worden. De nu niet benutte middelen maken onderdeel uit van de mutatie met de spaarvoorziening waterplan. | 316.000 | |
Op diverse exploitatiebudgetten zoals reiniging, inspectie, preventief en correctief onderhoud straatkolken zijn de kosten lager dan de hiervoor beschikbare budgetten. Er zijn minder deelinspecties uitgevoerd dan waarmee in het budget rekening is gehouden. Er zijn minder revisiewerkzaamheden uitgevoerd. | 107.000 | |
De energiekosten zijn hoger dan geraamd. De kosten voor 2023 zijn op basis van schattingen als voorschot in rekening gebracht en er heeft nog geen afrekening op basis van werkelijk verbruik plaatsgevonden. | -68.000 | |
Er is sprake van hogere afschrijvingslasten als gevolg van een verlaging van de rekenrente. De kapitaallasten worden berekend op basis van annuïteiten waardoor bij een verlaging van de rekenrente de afschrijvingslasten hoger worden. | -30.000 | |
Het voor afkoppelen beschikbare budget is niet geheel benut. Er is op alle onderdelen van de subsidieregeling minder beroep gedaan dan verwacht. Dit leidt tot een voordeel. | 43.000 | |
Met het opstellen van het nieuwe waterplan is een inschatting gemaakt van de kosten voor het onderhouden van waterbergingen (Wadi’s). De werkelijke kosten voor het onderhoud zijn flink lager uitgevallen omdat nog niet overal onderhoud is uitgevoerd. De verwachting is dat de kosten gaan toenemen doordat er meer waterbergingen bij komen. | 55.000 | |
Jaarlijks wordt het verschil tussen de kosten en opbrengsten met betrekking tot de kostendekkendheid van de opbrengst rioolheffing gedoteerd of ten laste gebracht van de voorziening riolering. In 2023 zijn de kosten lager uitgevallen en is de dotatie aan de voorziening is hoger dan begroot. | -417.000 | |
Afval | ||
Jaarlijks wordt het verschil tussen de kosten en opbrengsten met betrekking tot de kostendekkendheid van de afvalstoffenheffing gedoteerd of ten laste gebracht van de voorziening afvalstoffenheffing. De onttrekking aan de voorziening is hoger dan begroot. De afvalbegroting is een gesloten begroting, waarbij de directe kosten van afval en de opslag van de overheadkosten gedekt worden door de afvalstoffenheffing. De afvalstoffenheffing was begroot op | 130.000 -119.000 | |
Milieubeheer | ||
Er zijn minder uren gerealiseerd op het taakveld milieubeheer dan oorspronkelijk begroot. In de eerste bestuursrapportage werd een extra budget voor inhuur vrijgemaakt voor het taakveld milieubeheer vanuit het flexbudget. Echter, het ingehuurde personeel is uiteindelijk betaald met specifieke uitkeringen die we van het Rijk hebben ontvangen. Hierdoor bleken de extra middelen uit het flexbudget niet nodig te zijn. Er is in 2023 een subsidie ontvangen voor het Gebiedsfonds Heusden. Deze inkomsten waren niet begroot en pas in oktober 2023 ontvangen. In 2023 werd de specifieke uitkering voor de lokale aanpak van isolatie ontvangen. Deze subsidie werd pas in 2023 bekendgemaakt, waardoor deze inkomsten niet waren opgenomen in de begroting van dat jaar. Voor de bijdrage aan de gemeenschappelijke regeling is na de eerste bestuursrapportage een extra bedrag van € 110.000 opgenomen aan kosten. In de tweede bestuursrapportage werd vastgesteld dat het totale benodigde budget voor 2023 € 838.000 zou zijn, waarbij een bijstelling van € 150.000 aan kosten werd opgenomen. Uiteindelijk werd er van de € 838.000 € 84.000 niet uitgegeven. | 104.000 33.000 51.000 84.000 | |
Overige verschillen | 23.000 | |
Saldo verschil | 298.000 |
Toelichting op hoofdlijnen realisatie 2023 versus realisatie 2022
Specificatie verschil (x € 1.000):
Saldo jaarrekening 2023 | -1.012 |
---|---|
Saldo jaarrekening 2022 | -1.026 |
Voordelig verschil | 14 |
Voornaamste verschillen:
Riool | ||
---|---|---|
In 2023 zijn meer kosten voor interne uren toegerekend aan dit taakveld. Voor een deel is dit het gevolg van hogere interne tarieven. | -101.000 | |
De kosten voor onderhoud zijn € 257.000 wat voor een deel te verklaren is doordat in 2023 ook onderhoud heeft plaatsgevonden aan wadi’s. Daarnaast zijn de kosten voor inspectie € 200.000 hoger. | -457.000 | |
De kosten voor energie zijn in 2023 fors hoger vanwege de gestegen energieprijzen. We verwachten nog een afrekening over 2023. | -142.000 | |
Ten opzichte van 2022 zijn de kosten voor de afkoppelsubsidie in 2023 lager. Doordat de exploitatiekosten voor het Waterplan in 2023 hoger zijn dan over 2022 is ook sprake van hogere calculatorische BTW. | 8.000 -206.000 | |
De mutatie voor de voorziening wordt elk jaar bepaald aan de hand van de werkelijke ontwikkeling van de kosten en kan daardoor schommelen. Ten opzichte van 2022 is sprake van een lagere mutatie. De opbrengst rioolrecht stijgt elk jaar door de verhoging als gevolg van het spaarsysteem en een toename van het aantal rioolaansluitingen. Hierdoor ontstaat een voordeel ten opzichte van 2022. In 2023 is sprake van een incidenteel hogere inkomst voor de aansluitbijdrage riolering. Voor een deel moeten de kosten hiervoor nog gemaakt worden in 2024. | 819.000 105.000 30.000 | |
Afval | ||
In 2022 is er een bedrag gedoteerd aan de voorziening. In 2023 is er geen dotering geweest, maar is er een bedrag van €233.368 onttrokken aan de voorziening. | 233.000 | |
In 2023 is er €238.951 minder ontvangen aan bijdragen van het afvalfonds vergeleken met 2022. Dit verschil wordt veroorzaakt door een lagere vergoeding voor zwerfafval (€50.000), een aanpassing van de vergoeding vanuit het afvalfonds na strengere eisen voor PMD-afval (€165.000), en een hoger tarief in 2023 ten opzichte van 2022. | -239.000 | |
In 2023 zijn er meer kosten gemaakt aan het inzamelen van oud papier. Dit komt doordat er in 2023 een hoger tarief wordt een hoger tarief in 2023 ten opzichte van 2022. | -26.000 | |
Milieubeheer | ||
Voor het jaar 2023 ontvingen we van de Rijksoverheid tijdelijke financiële middelen om ons klimaat- en energiebeleid uit te voeren. Deze regeling was in 2022 niet van kracht. | 160.000 | |
In 2023 zijn er meer kosten gemaakt voor de aanpak van energiearmoede dan in 2022. Dit komt doordat het ministerie van BZK in 2023 extra gelden heeft vrijgemaakt voor gemeenten om maatregelen tegen energiearmoede te treffen. | -227.000 | |
In 2023 is er een specifieke uitkering ontvangen voor de aanpak van lokale isolatie. Deze regeling gold pas vanaf 2023. | 59.000 | |
Overige verschillen | -2.000 | |
Saldo verschil | 14.000 |