Programma Sport en cultuur
Financiën (* 1.000) | Jaarrekening 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2023 na wijziging | Jaarrekening 2023 |
---|---|---|---|---|
Lasten | 8.277 | 8.957 | 9.474 | 9.011 |
Baten | 2.110 | 2.074 | 2.700 | 2.494 |
Saldo | -6.166 | -6.883 | -6.774 | -6.517 |
Mutaties reserves | ||||
Stortingen in reserves | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen uit reserves | 50 | 25 | 25 | 25 |
Per saldo mutaties reserves | 50 | 25 | 25 | 25 |
Saldo inclusief mutaties reserves | -6.116 | -6.858 | -6.749 | -6.492 |
Toelichting begroot na wijziging versus realisatie 2023
Specificatie verschil (x € 1.000):
Sport | 174 |
---|---|
Cultuur | 83 |
Voordelig verschil | 257 |
Voornaamste verschillen
Sport | ||
---|---|---|
In 2023 zijn er bij de diverse sportzalen en sportparken minder huuropbrengsten dan begroot. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt doordat de inkomsten bij de verhuur van sporthal Dillenburg ten behoeve van voortgezet onderwijs lager zijn dan begroot (€ 22.000). In 2022 was de begroting voor sporthal Dillenburg ook te hoog doordat vanwege de coronacrisis in 2020 en 2021 er geen goede referentie was. De begroting 2023 was als gevolg daarvan naar beneden bijgesteld ten opzichte van 2022, maar blijkt nog steeds te hoog. | -43.000 | |
Bij de eerste bestuursrapportage is een verhoging opgenomen voor de energiekosten van zwembad ’t Run. Uiteindelijk zijn de energielasten minder hard gestegen dan bij de bestuursrapportage was verwacht. | 30.000 | |
Voor de herinrichting van De Schroef is door de initiatiefnemers een bijdrage gevraagd aan de gemeente. Op basis van het projectplan van Stichting de Schroef werden de kosten hiervoor geraamd op | 537.000 | |
De inkomsten van de zwemlessen vallen hoger uit dan begroot. Dit wordt mede veroorzaakt doordat het vanwege de coronapandemie moeilijk was een juiste begroting op te stellen. Er zijn meer zwemlesgroepen dan bij de begroting was ingeschat. Daarnaast zijn er borstcrawl cursussen geweest die niet waren begroot en zijn er meer bijlessen gegeven dan van tevoren was gedacht. Dit alles heeft geleid tot een voordeel. | 71.000 | |
Om sport en beweging te stimuleren konden gemeenten in het verleden de btw die aan hen in rekening werd gebracht in aftrek brengen. Met ingang van 1 januari 2019 is dit recht vervallen. Dit heeft tot gevolg dat alle inkoop btw kostenverhogend is geworden. Daar staat tegenover dat gemeenten ter compensatie een specifieke uitkering aan kunnen vragen (SPUK). In de begroting is er vanuit gegaan dat we de volledige compensatie ontvangen, doordat het totaal van alle aanvragen hoger was dan het uitkeringsplafond is de uitkering naar rato verstrekt. Dit veroorzaakt een nadeel. | -126.000 | |
In 2023 is een toiletgroep bij zwembad Die Heygrave vervangen. Dit heeft geleid tot meerkosten. | -43.000 | |
De schoonmaakkosten van de diverse sportzalen- en parken zijn hoger dan begroot doordat de prijsindexatie vanuit het schoonmaak bedrijf hoger is dan de indexering die in de begroting was voorzien. | -22.000 | |
De onderhoudskosten van de diverse sportzalen en zwembad Die Heygrave zijn hoger dan begroot. De volgende zaken hebben geleid tot meerkosten bij de onderhoudsbudgetten. Bij zwembad Die Heygrave is anti-sliplaag aangebracht op de tegelvloer (€ 7.500). Bij de sportzalen de Vennen, de Brug en de Kubus is een toegangscontrole systeem geïnstalleerd (€ 16.000). Bij sportzaal de Vennen zijn nieuwe baskets geplaatst (€ 10.000), daarbij bleek de oude constructie niet meer te voldoen, waardoor een nieuwe constructie is gemaakt (€ 8.000). Bij sportzaal de Kubus is de klimtouw installatie vervangen, omdat de oude was afgekeurd | -39.000 | |
Er zijn vanuit het Rijk middelen ontvangen vanuit de specifieke uitkering meerkosten energie openbare zwembaden. Deze uitkering heeft betrekking op de meerkosten voor energie over de jaren 2022 en 2023. Voor de vaststelling van de specifieke uitkering is een calculatie gemaakt, waaruit blijkt dat de energielasten lager zijn dan we hadden verwacht. Als gevolg daarvan is de verwachting dat er een deel van de ontvangen uitkering (a € 367.525) moet worden terug betaald. | -162.000 | |
Cultuur | ||
Op diverse subsidie budgetten van in totaal € 2,2 miljoen resteert een totaal bedrag van € 60.000. Dit wordt grotendeels veroorzaakt doordat er minder subsidie is verstrekt aan HTR (€ 22.000) en creatieve centra (€ 24.000) dan begroot. | 60.000 | |
Overige verschillen cultuur | -6.000 | |
Saldo verschil | 257.000 |
Toelichting op hoofdlijnen realisatie 2023 versus realisatie 2022
Specificatie verschil (x € 1.000):
Saldo jaarrekening 2023 | -6.517 |
---|---|
Saldo jaarrekening 2022 | -6.166 |
Nadelig verschil | -351 |
Voornaamste verschillen:
Er zijn meer interne uren doorbelast dan in 2022. Dit voornamelijk veroorzaakt door de formatie uitbreiding met een beleidsmedewerker sport en bewegen. Daarnaast zorgt de doorberekende loonindexering in 2023 voor extra lasten. | -136.000 | |
---|---|---|
Er zijn meer huurinkomsten van sportzalen en -velden doordat de huurprijzen zijn geïndexeerd ten opzichte van 2022 | 103.000 | |
De kosten voor energie zijn in 2023 fors hoger vanwege de gestegen energieprijzen. We verwachten nog een afrekening over 2023. | -472.000 | |
De schoonmaakkosten voor de diverse sportzalen en het zwembad zijn gestegen. Dit wordt veroorzaakt doordat het schoonmaken eerst door eigen personeel werd gedaan, dit wordt nu uitbesteed. Daarnaast is er sprake van een prijsindexatie. | -62.000 | |
In 2023 zijn er incidentele kosten gemaakt voor de ondersteuning van het burgerinitiatief voor het sportpak De Hoge Heide. | -41.000 | |
De onderhoudskosten van de diverse sportzalen en zwembad Die Heygrave zijn hoger dan in 2022. In 2023 zijn bij sportzaal de Vennen nieuwe baskets geplaatst (€ 10.000), daarbij bleek de oude constructie niet meer te voldoen, waardoor een nieuwe constructie is gemaakt (€ 9.000). Daarnaast is er bij de sportzalen de Vennen, de Brug en de Kubus een toegangscontrole systeem geïnstalleerd (€ 16.000). Verder is er bij zwembad Die Heygrave een toiletgroep vervangen (€ 44.000). | -79.000 | |
De inkomsten van de zwemlessen zijn hoger dan in 2022. Dit wordt veroorzaakt doordat er meer zwemlesgroepen zijn. Daarnaast zijn er borstcrawl cursussen gegeven, die in 2022 nog niet waren en zijn er meer bijlessen gegeven. Verder worden er meer lessen aangeboden in het doelgroepenbad en is er een stijging in de opbrengsten van het vrij zwemmen. | 129.000 | |
In 2023 is er sprake van een specifieke uitkering voor combinatiefunctionarissen, voorheen werden deze middelen ontvangen middels de algemene uitkering. | 238.000 | |
Vanwege de coronamaatregelen konden zwembaden en sportaccommodaties (binnen- en buitensport) het eerste kwartaal van 2022 niet of maar beperkt gebruikt worden. Hiervoor is door de Rijksoverheid een compensatieregeling opgesteld ‘tegemoetkoming verhuurders sportaccommodaties COVID-19’ ter compensatie van de gemiste huurinkomsten. Deze regeling was er niet meer in 2023. | -105.000 | |
Om sport en beweging te stimuleren konden gemeenten in het verleden de btw die aan hen in rekening werd gebracht in aftrek brengen. Met ingang van 1 januari 2019 is dit recht vervallen. Dit heeft tot gevolg dat alle inkoop btw kostenverhogend is geworden. Daar staat tegenover dat gemeenten ter compensatie een specifieke uitkering aan kunnen vragen (SPUK). Voor 2022 is verondersteld dat we de volledige compensatie krijgen vanuit het Rijk. Voor 2023 is de aanname gedaan dat op basis van het voorschot 68,81% wordt uitgekeerd. Hierdoor wordt er over 2023 € 223.000 minder ontvangen dan over 2022. | -223.000 | |
Er zijn vanuit het Rijk middelen ontvangen vanuit de specifieke uitkering meerkosten energie openbare zwembaden. Deze uitkering heeft betrekking op de meerkosten voor energie over de jaren 2022 en 2023. Deze regeling is in 2023 gestart, waardoor de middelen volledig in 2023 zijn ontvangen. Dit levert ten opzichte van 2022 een voordeel op. | 206.000 | |
Ten opzichte van 2022 zijn de kapitaallasten toegenomen. Dit wordt veroorzaakt door de verduurzaming bij zwembad Die Heygrave. | -149.000 | |
In 2022 zijn er kosten gemaakt voor het ontvlechten van de ondergrondse nutsvoorzieningen tussen Wijnand van Delft en de Voorste Venne. | 96.000 | |
In 2022 zijn er incidentele kosten geweest voor de instandhouding van de culturele infrastructuur als gevolg van de corona pandemie. | 183.000 | |
Overige verschillen | -39.000 | |
Saldo verschil | -351.000 |