Verschillenanalyse per programma

Verkeer en vervoer

Programma Verkeer en vervoer

Financiën (* 1.000)

Jaarrekening 2022

Begroting 2023

Begroting 2023 na wijziging

Jaarrekening 2023

Lasten

8.687

7.402

7.373

6.543

Baten

638

384

384

781

Saldo

-8.049

-7.019

-6.990

-5.762

Mutaties reserves

Stortingen in reserves

220

129

129

129

Onttrekkingen uit reserves

2.383

2.650

2.650

0

Per saldo mutaties reserves

2.163

2.520

2.520

-129

Saldo inclusief mutaties reserves

-5.886

-4.498

-4.469

-5.891

Toelichting begroot na wijziging versus realisatie 2023


Specificatie verschil (x € 1.000):

Verkeer en vervoer

1.228

Parkeren

2

Parkeerbelasting

-2

Voordelig verschil

1.228

Voornaamste verschillen:

Verkeer en vervoer

Aan dit programma zijn meer interne uren besteed dan begroot. Voor een bedrag van € 40.000 zijn meer uren besteed aan de werkzaamheden met betrekking tot vervanging van openbare verlichting en nutsvoorzieningen. Voor een bedrag € 30.000 is door de Buitendienst meer tijd besteed aan onderhoud wegen, straatmeubilair en gladheidsbestrijding. Verder zijn er wat kleinere verschillen.

-93.000

In het 2023 voor onderhoud aan de Schweitzertunnel opgenomen bedrag is in 2023 nog niet ingezet omdat de werkzaamheden doorgeschoven zijn naar 2024. Hiervoor wordt een budgetoverheveling voorgesteld.

700.000

In 2023 zijn de inkomsten uit leges instellingsbesluiten en degeneratievergoedingen hoger dan de raming. Dit heeft vooral te maken met het nog in rekening brengen van posten over voorgaande jaren.

233.000

De kosten voor onderhoud en losse vervangingen van openbare verlichting zijn lager omdat meer planmatig vervangen is en deze kosten zijn ten laste gekomen van beschikbare kredieten en worden geactiveerd.

92.000

In 2023 is een bedrag vrijgevallen uit de voorziening achterstallig onderhoud wegen. Voor de Bokhovenseweg was een behoorlijke dure maatregel opgenomen. Dit betreft een doodlopend weggetje naar aanmeerpunt/talud aan de maas dat als gevolg van overlast (handel over water) nu afgesloten is en uit de onderhoudsplanning gehaald is.  
Hier wordt nog wel op 1 wegvakonderdeel een noodzakelijke maatregel uitgevoerd. Een bedrag van € 153.000 is nu niet benodigd. Er zijn in 2023 bij 2 wegen onderhoudsmaatregelen uitgevoerd die goedkoper uitgevallen zijn dan verwacht hierdoor blijft een bedrag van € 45.000 over.

198.000

De stelpost voor mitigerende maatregelen voortvloeiende uit de Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat is niet ingezet omdat geen maatregelen zijn uitgevoerd en is daarmee vrijgevallen. Het betreft hier het restant van de stelpost voor kapitaallasten van mitigerende maatregelen GOL. Als gevolg van GOL zijn aan het aansluitende onderliggende wegennet maatregelen nodig. De mitigerende maatregelen betreffen de Vijfhoevenlaan, Kennedybrug en het centrum Vlijmen. Het restantkrediet mitigerende maatregelen GOL ad € 2,155 mln. is nog niet beschikbaar gesteld voor de uitvoeringsfase van de Vijfhoevenlaan. De kapitaallasten behorend bij dit krediet bedragen € 125.000 en zijn daarmee vrijgevallen in 2024.

125.000

Overige verschillen

-27.000

Saldo verschil

1.228.000

Toelichting op hoofdlijnen realisatie 2023 versus realisatie 2022

Specificatie verschil (x € 1.000):

Saldo jaarrekening 2023

-5.762

Saldo jaarrekening 2022

-8.049

Voordelig verschil

2.287


Voornaamste verschillen:

Verkeer en vervoer

Er zijn in 2023 meer interne uren toegerekend aan dit programma dan over het jaar 2022.
Dit is met name het gevolg van de formatie uitbreiding met een IBOR-medewerker en een ondersteunend medewerker verkeer en vervoer. Hierdoor zijn in 2023 voor ongeveer € 212.000 meer interne uren toegerekend aan verkeer en vervoer.  

-237.000

In 2023 zijn meer inkomsten uit leges instemmingsbesluiten en degeneratievergoedingen ontvangen dan in 2022. Er zijn in 2023 ook bedragen over voorgaande jaren in rekening gebracht.

45.000

In 2022 zijn meer kosten gemaakt voor toezicht kabels en leidingen (glasvezelprojecten). In 2022 is vanuit de meeropbrengsten voor de  doorlopende verplichting van gemeentelijk toezicht een bedrag van
€ 100.000 opgenomen. Ten laste hiervan zijn de kosten in 2023 betaald, waardoor een voordeel ontstaat ten opzicht van 2022.  

172.000

In 2022 waren de kosten voor aanpak zwerfafval hoger omdat dat daar een bijdrage voor ontvangen was die op een ander programma werd verantwoord.

77.000

In 2023 is een aanvullend budget beschikbaar gesteld voor verder onderzoek naar de herinrichting van de Vismarkt.

-71.000

Met de vaststelling van het wegenbeleidsplan in 2022 is eenmalig een voorziening achterstallig onderhoud gevoed voor asfaltonderhoud. Deze voorziening is van tijdelijke aard.

2.304.000

In 2023 is een deel van de voorziening achterstallig onderhoud niet nodig gebleken omdat de betreffende straat is afgesloten waardoor het werk niet uitgevoerd hoefde te worden.. In 2023 is daarom een deel van de voorziening vrij gevallen ten gunste van de exploitatie.

162.000

In 2023 zijn de kosten voor uitgaven GVVP hoger dan in 2022. In 2023 zijn meer van de voorgenomen maatregelen uitgevoerd.

-47.000

De kosten voor onkruidbestrijding op verhardingen zijn in 2023 hoger omdat de kosten over 2022 geen heel jaar betreffen. De kosten zijn conform bestek.

-75.000

Overige verschillen

-43.000

Saldo verschil

2.287.000

Deze pagina is gebouwd op 06/26/2024 13:06:37 met de export van 06/26/2024 12:59:12