Programma Verkeer en vervoer
Financiën (* 1.000) | Jaarrekening 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2023 na wijziging | Jaarrekening 2023 |
---|---|---|---|---|
Lasten | 8.687 | 7.402 | 7.373 | 6.543 |
Baten | 638 | 384 | 384 | 781 |
Saldo | -8.049 | -7.019 | -6.990 | -5.762 |
Mutaties reserves | ||||
Stortingen in reserves | 220 | 129 | 129 | 129 |
Onttrekkingen uit reserves | 2.383 | 2.650 | 2.650 | 0 |
Per saldo mutaties reserves | 2.163 | 2.520 | 2.520 | -129 |
Saldo inclusief mutaties reserves | -5.886 | -4.498 | -4.469 | -5.891 |
Toelichting begroot na wijziging versus realisatie 2023
Specificatie verschil (x € 1.000):
Verkeer en vervoer | 1.228 |
---|---|
Parkeren | 2 |
Parkeerbelasting | -2 |
Voordelig verschil | 1.228 |
Voornaamste verschillen:
Verkeer en vervoer | ||
---|---|---|
Aan dit programma zijn meer interne uren besteed dan begroot. Voor een bedrag van € 40.000 zijn meer uren besteed aan de werkzaamheden met betrekking tot vervanging van openbare verlichting en nutsvoorzieningen. Voor een bedrag € 30.000 is door de Buitendienst meer tijd besteed aan onderhoud wegen, straatmeubilair en gladheidsbestrijding. Verder zijn er wat kleinere verschillen. | -93.000 | |
In het 2023 voor onderhoud aan de Schweitzertunnel opgenomen bedrag is in 2023 nog niet ingezet omdat de werkzaamheden doorgeschoven zijn naar 2024. Hiervoor wordt een budgetoverheveling voorgesteld. | 700.000 | |
In 2023 zijn de inkomsten uit leges instellingsbesluiten en degeneratievergoedingen hoger dan de raming. Dit heeft vooral te maken met het nog in rekening brengen van posten over voorgaande jaren. | 233.000 | |
De kosten voor onderhoud en losse vervangingen van openbare verlichting zijn lager omdat meer planmatig vervangen is en deze kosten zijn ten laste gekomen van beschikbare kredieten en worden geactiveerd. | 92.000 | |
In 2023 is een bedrag vrijgevallen uit de voorziening achterstallig onderhoud wegen. Voor de Bokhovenseweg was een behoorlijke dure maatregel opgenomen. Dit betreft een doodlopend weggetje naar aanmeerpunt/talud aan de maas dat als gevolg van overlast (handel over water) nu afgesloten is en uit de onderhoudsplanning gehaald is. | 198.000 | |
De stelpost voor mitigerende maatregelen voortvloeiende uit de Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat is niet ingezet omdat geen maatregelen zijn uitgevoerd en is daarmee vrijgevallen. Het betreft hier het restant van de stelpost voor kapitaallasten van mitigerende maatregelen GOL. Als gevolg van GOL zijn aan het aansluitende onderliggende wegennet maatregelen nodig. De mitigerende maatregelen betreffen de Vijfhoevenlaan, Kennedybrug en het centrum Vlijmen. Het restantkrediet mitigerende maatregelen GOL ad € 2,155 mln. is nog niet beschikbaar gesteld voor de uitvoeringsfase van de Vijfhoevenlaan. De kapitaallasten behorend bij dit krediet bedragen € 125.000 en zijn daarmee vrijgevallen in 2024. | 125.000 | |
Overige verschillen | -27.000 | |
Saldo verschil | 1.228.000 |
Toelichting op hoofdlijnen realisatie 2023 versus realisatie 2022
Specificatie verschil (x € 1.000):
Saldo jaarrekening 2023 | -5.762 |
---|---|
Saldo jaarrekening 2022 | -8.049 |
Voordelig verschil | 2.287 |
Voornaamste verschillen:
Verkeer en vervoer | ||
---|---|---|
Er zijn in 2023 meer interne uren toegerekend aan dit programma dan over het jaar 2022. | -237.000 | |
In 2023 zijn meer inkomsten uit leges instemmingsbesluiten en degeneratievergoedingen ontvangen dan in 2022. Er zijn in 2023 ook bedragen over voorgaande jaren in rekening gebracht. | 45.000 | |
In 2022 zijn meer kosten gemaakt voor toezicht kabels en leidingen (glasvezelprojecten). In 2022 is vanuit de meeropbrengsten voor de doorlopende verplichting van gemeentelijk toezicht een bedrag van | 172.000 | |
In 2022 waren de kosten voor aanpak zwerfafval hoger omdat dat daar een bijdrage voor ontvangen was die op een ander programma werd verantwoord. | 77.000 | |
In 2023 is een aanvullend budget beschikbaar gesteld voor verder onderzoek naar de herinrichting van de Vismarkt. | -71.000 | |
Met de vaststelling van het wegenbeleidsplan in 2022 is eenmalig een voorziening achterstallig onderhoud gevoed voor asfaltonderhoud. Deze voorziening is van tijdelijke aard. | 2.304.000 | |
In 2023 is een deel van de voorziening achterstallig onderhoud niet nodig gebleken omdat de betreffende straat is afgesloten waardoor het werk niet uitgevoerd hoefde te worden.. In 2023 is daarom een deel van de voorziening vrij gevallen ten gunste van de exploitatie. | 162.000 | |
In 2023 zijn de kosten voor uitgaven GVVP hoger dan in 2022. In 2023 zijn meer van de voorgenomen maatregelen uitgevoerd. | -47.000 | |
De kosten voor onkruidbestrijding op verhardingen zijn in 2023 hoger omdat de kosten over 2022 geen heel jaar betreffen. De kosten zijn conform bestek. | -75.000 | |
Overige verschillen | -43.000 | |
Saldo verschil | 2.287.000 |