Paragrafen

Lokale heffingen

Onroerende zaakbelasting

Belastingsoort

Geraamde opbrengst
( x € 1.000)

Werkelijke opbrengst
( x € 1.000)

Onroerende-zaakbelastingen

9.876

9.901

Onder de naam onroerende-zaakbelastingen wordt een belasting geheven van diegene die op 1 januari gebruik maakt en/of in het bezit is van een pand. Te onderscheiden zijn:

  • De gebruikersbelasting (niet-woningen), die wordt opgelegd aan degene die de onroerende zaak gebruikt;
  •   De eigenarenbelasting (woningen en niet-woningen), die wordt opgelegd aan de zakelijk gerechtigde (meestal de eigenaar) van een onroerende zaak.

Degene die op 1 januari de onroerende zaak in eigendom heeft en/of hiervan gebruik maakt, betaalt onroerende zaakbelasting voor het hele jaar. De WOZ-waarde van de onroerende zaak is de basis voor de heffing. De waarde is met een WOZ-beschikking vastgesteld. De WOZ-waarden worden via de landelijke voorziening WOZ (LV WOZ) geleverd aan de Rijksbelastingdienst en het Waterschap.

Afvalstoffenheffing

Belastingsoort

Geraamde opbrengst
( x € 1.000)

Werkelijke opbrengst
( x € 1.000)

Afvalstoffenheffing (incl. Milieustraat)

3.799

3.674

Op basis van de milieuwetgeving is de gemeente verplicht huishoudelijke afvalstoffen in te zamelen en af te voeren. De kosten worden via de afvalstoffenheffing doorberekend aan de burgers. Het tarief wordt jaarlijks vastgesteld aan de hand van de kosten en het saldo in de egalisatievoorziening waarbij getracht wordt grote schommelingen tussen jaren te vermijden.

In 2023 zijn de gerealiseerde (directe en indirecte) kosten minus de overige inkomsten € 3.907.000. De gerealiseerde baten (afvalstoffenheffing € 3.511.000 en opbrengsten milieustraat € 163.000 zijn in totaal € 3.674.000. Het saldo van de lasten en de werkelijke baten groot € 233.000 is gemuteerd met de betreffende voorziening. Het dekkingspercentage hierdoor is 100%. Bij het opstellen van de begroting 2023 zijn de tarieven vastgesteld als kostendekkend. De opbrengst is nu lager, met name doordat er in de 2e berap een extra opbrengst werd verwacht van €190.000 terwijl die niet gerealiseerd blijkt te zijn.

Rioolheffing

Belastingsoort

Geraamde opbrengst
( x € 1.000)

Werkelijke opbrengst
( x € 1.000)

Rioolheffing

4.739

4.776

Rioolheffing wordt geheven om de aanleg en de instandhouding van het gemeentelijk rioleringsstelsel te kunnen bekostigen. In 2023 is het Waterplan 2023-2027 in werking getreden, waarin voor de langere termijn de vervanging van de riolering, alsmede de onderhoudskosten daarvan, aangegeven zijn.

De totale toerekenbare kosten van de riolering bedroegen in 2023 € 3.971.000 inclusief ca. € 403.000 overhead. Het saldo van de lasten en de werkelijke baten ad € 804.000 is gemuteerd met de betreffende (spaar)voorziening dan wel de egalisatiereserve riolering. Het dekkingspercentage is 100%.
De voordelen uit de exploitatie die zijn gestort in de egalisatiereserve riolering worden veroorzaakt door lagere kosten dan begroot van onder andere minder uitgevoerde onderzoeksopdrachten.
In 2023 is een bedrag van € 667.000 aan vervangingsinvesteringen uitgevoerd welke ten laste van de spaarvoorziening (vervanging) riolering zijn gebracht. In het waterplan 2023-2027 is voor de spaarvariant gekozen ten aanzien van toekomstige investeringen.

Hondenbelasting

belastingsoort

Geraamde opbrengst
( x € 1.000)

Werkelijke opbrengst
( x € 1.000)

Hondenbelasting

260

269

In 2023 is een kleine meeropbrengst gerealiseerd. Ook heeft in 2023 heeft een controle plaatsgevonden op het bezit van een hond.

Begrafenisrechten

belastingsoort

Geraamde opbrengst
( x € 1.000)

Werkelijke opbrengst
( x € 1.000)

Begrafenisrechten

170

189

De tarieven werden voor het jaar 2023 met 3% inflatiecorrectie verhoogd. Het gerealiseerde dekkingspercentage is 64,7% ten opzichte van een begroot percentage van 70,1%. In de lasten is € 267.000 aan toegerekende lasten gerealiseerd en € 24.000 aan overhead toegerekend, in totaal € 291.000.

Parkeerbelasting

Belastingsoort

Geraamde opbrengst
( x € 1.000)

Werkelijke opbrengst
( x € 1.000)

Parkeerbelasting

85

78

De baten bestaan uit parkeerbelasting (Vesting Heusden), parkeervergunningen en parkeerboetes. De lagere opbrengst is met name veroorzaakt door minder parkeergeld, parkeerboetes en uitgifte van parkeervergunningen.

Toeristenbelasting

 belastingsoort

Geraamde opbrengst
( x € 1.000)

Werkelijke opbrengst
( x € 1.000)

Toeristenbelasting

100

160

Toeristenbelasting wordt geheven van degene, die gelegenheid tot verblijf met overnachting biedt aan niet-ingezetenen, voor zover deze persoon of instelling belang daarbij heeft. Dit betreffen hotels, pensions, bed & breakfast gelegenheden. De opbrengst watertoeristenbelasting is ook begrepen in de opbrengst van de toeristenbelasting.

De toename met € 60.000 bestaat uit € 30.000 vanuit een hogere opgelegde aanslag voor het jaar 2022 en het opplussen van de verwachte opbrengst van € 100.000 in de begroting 2023 naar de verwachte opbrengst voor het jaar 2023 van € 130.000. Dit laatste komt doordat de B&B’s gemiddeld fors meer overnachtingen aangegeven ten opzichte van het jaar hiervoor

Marktgelden en standplaatsen

belastingsoort

Geraamde opbrengst
( x € 1.000)

Werkelijke opbrengst
( x € 1.000)

Marktgelden en standplaatsen

28

25

Onder de naam marktgeld wordt een recht geheven van een standplaats op voor de openbare dienst bestemde en door het college als marktterrein aan te wijzen plaatsen.
De inkomsten op basis van de tarieven 2023 bedragen voor marktgelden € 3.600 (begroot € 5.500) en voor standplaatsen € 21.000 (begroot € 22.000). De opbrengsten zijn inclusief de doorbelaste energievergoedingen.

Reclamebelasting

belastingsoort

Geraamde opbrengst
( x € 1.000)

Werkelijke opbrengst
( x € 1.000)

Reclamebelasting

34

31

Onder de naam reclamebelasting wordt binnen een vooraf bepaald gebied een belasting geheven voor openbare aankondigingen (o.m. reclame-uitingen) die zichtbaar zijn vanaf de openbare weg. De opbrengsten worden na aftrek van de gemeentelijke perceptiekosten (onder meer invorderingskosten) gestort in een ondernemersfonds.

Leges

Onder de naam leges worden rechten geheven ter zake van het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten. De belastbare feiten, zoals het sluiten van een huwelijk, het aanvragen van paspoorten en rijbewijzen, het behandelen van aanvragen voor een omgevingsvergunning en allerlei overige vergunningen en verzoeken tot vrijstelling en ontheffing en de daarbij behorende tarieven zijn opgenomen in de bij de legesverordening behorende tarieventabel.

Bij de heffing van leges wordt zoveel mogelijk volledige kostendekking nagestreefd. Niet alle tarieven kunnen echter vrij worden vastgesteld. Met name voor de tarieven voor de zogenaamde reisdocumenten is van rijkswege een maximum tarief bepaald. Retributies zijn bedoeld om met de inkomsten uit de belastingheffing bepaalde gemeenteactiviteiten te bekostigen. Om te voorkomen dat gemeenten met deze specifieke belastingen ook andere activiteiten financieren, mogen slechts kosten worden verhaald en is het maken van winst niet toegestaan. In het algemeen wordt bij legeskosten jaarlijks het inflatiepercentage gecorrigeerd. Dit is ook in 2023 gedaan bij het opstellen van de begroting. Op basis van de realisatie 2023 is een kostendekkendheid van 91,7 % berekend. De toegerekende overhead is € 684.000. Met name de leges voor bouwvergunningen zijn de oorzaak van een lagere dekking dan 100%; gemiddeld genomen waren de bouwprojecten kleiner dan voorgaande jaren.  

Deze pagina is gebouwd op 06/26/2024 13:06:37 met de export van 06/26/2024 12:59:12