4.1 Economische zaken algemeen en arbeidsmarkt
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
- Met een aantrekkelijk ondernemers- en verblijfsklimaat weten we bedrijven te binden. Dit vraagt zowel om een goed netwerk van ondernemers onderling als om samenwerking met andere lokale en regionale partners. Dit draagt bij aan blijvende werkgelegenheid.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- We hebben actief accountmanagement gevoerd door actief ondernemers te benaderen en situaties te bespreken. Dit doen we doorlopend.
- Het platform ‘Ondernemend Heusden’ is een samenwerkingsverband van ondernemers- en brancheverenigingen Koninklijke Horeca Nederland, Heusdens Bedrijven Platform, Stichting Parkmanagement Heusden, Land- en Tuinbouworganisatie De Langstraat. De gemeente doet mee als partner. In 2023 is het platform een stichting geworden. ZZP’ers zijn vooralsnog niet aangesloten.
- Voor ‘Ondernemend Heusden’ is een app ontwikkeld. Deze app is een communicatiemiddel tussen ondernemers en richting ondernemers in de gemeente. De app had eind 2023 668 gebruikers van 412 verschillende Heusdense bedrijven. Meestal leest ongeveer de helft van de aangesloten bedrijven berichten in de app.
- Ondernemend Heusden’ heeft een doe-agenda opgesteld voor 2023. Daarin staan de volgende concrete projecten die in 2023 zijn opgepakt:
- Onderzoek naar de haalbaarheid van een warmtenet voor glastuinbouw.
- Stageopdracht in samenwerking met Heusden Young Talent over het arbeidstekort in de horeca.
- Green Deal sluiten en ondernemers informeren over duurzaamheidsmaatregelen.
- Opzetten van app en website voor ‘Ondernemend Heusden’.
- ‘Ondernemend Heusden’ organiseerde een ontmoeting voor het MKB. In maart werd een bijeenkomst georganiseerd voor ‘de doop van Ondernemend Heusden’. In november werd de jaarlijkse ‘Dag van de Ondernemer’ georganiseerd.
- We hadden tijdelijk minder medewerkers. Daardoor zijn we niet klaar met de vernieuwde economische agenda. Dit traject is in 2023 wel gestart. De nieuwe economische visie met uitvoeringsagenda wordt medio 2024 aan de raad voorgelegd.
- We hebben een actieve samenwerking met de accountmanagers van de andere gemeenten in de regio en met die van Baanbrekers. We overleggen iedere twee maanden.
- We verkochten twee kavels in 2023 en gaven er vier kavels in optie. Op Het Hoog I zijn geen kavels meer te koop. Op Dillenburg is de laatste kavel in optie. Er zijn drie opties op kavels uitgegeven op Metal Valley.
- We zijn actief op zoek naar locaties voor nieuwe bedrijventerreinen om bedrijfskavels aan te leggen. In de omgevingsvisie zijn hiervoor uitbreidingsgebieden aangewezen.
- We zijn doorgegaan met de ondernemerstafel Noordoost Brabant. Daarmee versterken we samen het bedrijfsleven het regionale vestigingsklimaat. o.a. via concrete projecten In 2023 is een ondernemerstafel georganiseerd om de behoefte bij ondernemers te polsen. Heusden was hier bestuurlijk trekker van. De eerste ondernemerstafel ging over duurzame bedrijventerreinen.
4.2 Business to Business
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
- Mogelijk maken van een goed netwerk tussen ondernemers en van ondernemers met andere lokale en regionale partners.
- Zorgen voor moderne en goed onderhouden bedrijventerreinen.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- We hebben met ‘Ondernemend Heusden’ ingezet op nog sterkere verbintenis met economische partners.
- Er is een vaste overlegstructuur opgezet voor de verschillende samenwerkingsverbanden waaraan we deelnemen: ‘Ondernemend Heusden’, RBT de Langstraat en Baanbrekers.
- Het ‘Platform Techniek de Langstraat’ is in Langstraatverband beëindigd. In plaats daarvan zoeken we via Midpoint meer de verbinding met Deltaplan Techniek in de Regio Hart van Brabant. Het lokale evenement ‘Dag van de Techniek’ van Platform Techniek wordt als project overgenomen door ‘Ondernemend Heusden’. ‘Ondernemend Heusden’ zoekt ook naar oplossingen voor de problemen op de arbeidsmarkt voor bijvoorbeeld bedrijven in de techniek of de horeca.
- We voerden regelmatig overleg met Parkmanagement en de verschillende verenigingen op bedrijventerreinen. Onze accountmanager nam ook deel aan vergaderingen van de verenigingen.
4.3 Detailhandel
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
- Sterke en goed bereikbare centra met een passend niveau van voorzieningen en kwaliteit voor de verschillende dorpen. We houden hierbij per dorp rekening met hun eigen karakter en wat hen uniek maakt.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- We zijn doorgegaan met de centrumactieplannen voor de verschillende dorpen.
- Voor het centrum van Vlijmen heffen we met ingang van 2024 reclamebelasting. De inkomsten hiervan zijn voor dit centrum.
- Met ondernemers hebben we voor Drunen een uitvoeringsplan opgesteld met een planning en verdeling van verantwoordelijkheden. Het centrumactieplan was hiervoor de leidraad. Stichting kernmanagement Drunen is op zoek naar een centrummanager. Door interne vacatures en andere prioriteiten zijn we nog niet klaar met Drunen Duindorp. Dat gaat vooral om verkeersveiligheid en groen.
- Voor de Vismarkt Heusden en omgeving hebben we in 2023 gewerkt aan een plan voor de toekomst. Samen met alle belanghebbenden zochten we naar de beste balans. Dit loopt nog en gaat in 2024 door.
- Voor meer samenwerking tussen de dorpen organiseerden we één keer per kwartaal een overleg georganiseerd met de voorzitters van de vier centra. Aansluiting bij ‘Ondernemend Heusden’ vonden de voorzitters nog te vroeg.
4.4 Horeca
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
- Horeca draagt bij aan de leefbaarheid van onze dorpen. Ze vormt een spil bij evenementen en biedt een thuis voor een groot deel van ons verenigingsleven. Het horeca-aanbod van Heusden is nog steeds gevarieerd. Dat willen we graag zo houden. We moeten voorkomen dat er voor bepaalde leeftijdsgroepen geen aanbod is in de horeca.
- We willen een duidelijker speelveld tussen horeca en verenigingen en instellingen met een horecafunctie. Dat laatste heet paracommercie.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- Om het speelveld tussen horeca en verenigingen en instellingen met een horecafunctie duidelijker te maken, hebben we voorbereidingen getroffen. Dat hebben we gedaan door gesprekken en door een inventarisatie van de huidige situatie. Alle sportverenigingen kregen een brief.
- We gaven horecaexploitanten de mogelijkheid de ruimere terrassen uit de coronaperiode te behouden. Die mogelijkheid kregen ze als ze er om vroegen. Alleen de ondernemers op de Vismarkt in Heusden hebben hierom gevraagd. De ruimere terrassen op de Vismarkt konden we in het bezoekersseizoen van 2023 behouden. Het bezoekersseizoen loopt tot november.
- Heusden Young Talent, Koninklijke Horeca Nederland en Ondernemend Heusden hebben samen een onderzoek laten uitvoeren naar de personeelstekorten in de horeca. Dit onderzoek is uitgevoerd door een student tijdens een stageopdracht.
4.5 Vrije tijd
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
- Een goed vrijetijdsnetwerk met speciale aandacht voor vesting Heusden en De Loonse en Drunense Duinen. Deze zijn onderdeel van Van Gogh Nationaal Park in oprichting. Het Regionaal Bureau voor Toerisme (RBT De Langstraat) is onze marketing- en uitvoeringsorganisatie. Het RBT trekt meer bezoekers naar de regio en probeert te zorgen dat bezoekers langer in de regio verblijven. We benutten de kansen die er liggen in het gebied direct rond de Loonse en Drunense Duinen.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- RBT De Langstraat verzorgt de toeristische promotie en gebiedsmarketing. Hiermee overleggen we ieder kwartaal over de voortgang en de zogenaamde kritieke prestatie-indicatoren (KPI’s). We zijn ook actief in de Zuiderwaterlinie, Linie 1629, de Maassamenwerking met de Pontjesdagen en samenwerkingen rondom Van Gogh Nationaal Park en de Loonse en Drunense Duinen.
- We hebben actief gewerkt aan het relatiebeheer met ondernemers. Dat deden we door bedrijven te bezoeken en open te staan voor situaties. We nodigden zelf nieuwe horecaexploitanten en eigenaren van verblijfsaccommodaties actief uit voor een kennismaking. Dat werd goed ontvangen.
- Onze fiets- en wandelroutes zijn bijgewerkt en goed onderhouden. Bij de voormalige Trudokerk in Herpt is een nieuw informatiepaneel geplaatst.
- RBT de Langstraat is aangesloten bij Visit Brabant als zogenaamde ‘tradepartner’. Samen hebben zij met twintig koplopers uit de toeristische sector van De Langstraat als eerste een regioproef gedraaid met online zichtbaarheid, internationaal aanbod met meertalige communicatie en reviewmanagement. Resultaat van de proef was betere prestaties op reviewsites met een gemiddelde reviewscore van 8.8. Ook is het aantal Duitse en Belgische websitebezoekers gestegen met respectievelijk 723% en 88% De live bijeenkomsten, e-learnings en trainingsdagen zorgen voor doorverwijzing en kennis. Dit heeft de basis gelegd voor meer samenwerking. Door het succes van de proef is Visit Brabant intussen ook met andere Brabantse regio’s een zelfde samenwerking gestart.
- De vrijetijdsondernemers hebben zich nog niet verenigd en zijn ook niet aangesloten bij ‘Ondernemend Heusden’. De sportondernemers in onze gemeente hebben wel een bijeenkomst. Deze ondernemers denken erover zich te verenigen en zich aan te sluiten bij ‘Ondernemend Heusden’.
4.6 Land- en tuinbouw
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
- We zijn trots op het buitengebied en de vele agrarische bedrijven in onze gemeente. Daarom zetten we ons nog meer in voor een sterk en toekomstgericht buitengebied.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- We hebben een accountmanager agrarische bedrijven aangesteld. Deze accountmanager heeft contacten met ondernemers in de gemeente over mogelijke nieuwe economische dragers. Voorbeelden daarvan zijn nevenactiviteiten bij agrarische bedrijven, het overstappen naar andere agrarische activiteiten of stoppen van de agrarische bedrijfsactiviteiten.
- We hebben de samenwerking versterkt met organisaties die actief zijn in het buitengebied. Dat zijn bijvoorbeeld de ZLTO en de Duinboeren. De accountmanager agrarische bedrijven was hiervoor aanspreekpunt en heeft actief gewerkt aan de relaties met deze partijen.
- De accountmanager heeft zicht naast haar functie bij de gemeente ook ingezet voor Regio Noordoost Brabant (RNOB) voor het programma Transitie Landbouw. Daarmee zette ze zich ook in voor Agrifood Capital. Dit heeft de overlegstructuur met deze organisaties versterkt. De accountmanager nam ook actief deel aan een overlegstructuur met andere accountmanagers voor agrarische bedrijven binnen RNOB.
- In samenwerking met Agrifood Capital bezochten de gemeenteraad en het college een lokale melkveehouderij. Het college bezocht ook een lokaal glastuinbedrijf.
4.7 Groen
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
- Het behouden van een duurzame, groene openbare ruimte. Hiermee bedoelen we een openbare ruimte met biodiversiteit, aandacht voor klimaat en met ruimte voor bewegen. Ook de ontwikkeling van ecologische verbindingszones en uitbreiding van Natuurnetwerk Brabant en Natuurnetwerk Heusden hoort hierbij.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- We hebben een nieuw groenbeleidsplan opgesteld. Dit is vastgesteld in februari 2023.
- We hebben groen vervangen door een klimaatbestendig, natuurlijker en biodiverser groentype. Elke wijk is geïnspecteerd. Op 40 locaties is het groen verbeterd. Het aantal plekken met bloemrijk grasland is uitgebreid. Steeds vaker wordt ook in de bebouwde omgeving gekozen voor inheemse bomen.
- We voeren het projectenboek Groen uit. De aanleg van 3 hectare nieuwe natuur langs de Heidijk is klaar.
- We hebben belangrijke faunapassages onderzocht om het dood rijden van beschermde dieren te verminderen. Hieruit bleek dat voor amfibieën in de Baardwijkse Overlaat mogelijk maatregelen nodig zijn. Brabants Landschap maakt een plan voor het beschermen van deze dieren.
- We voeren het bermbeleid uit met extra aandacht voor biodiversiteit. We bewaken de vooruitgang samen met de natuur en milieuvereniging.
- We hebben een plan gemaakt voor het bewaken van een aantal stedelijk beschermde diersoorten. Dit doen we als nulmeting in het kader van het soortenmanagementplan.
- We houden actief contact met natuur beherende organisaties.